T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MARDİN / DARGEÇİT - Yoncalı İlkokulu

Haberler

Nis

2023-2024 EĞİTİM YILI 1-A VE 1-B OKUMA BAYRAMI

Okulumuz 1-A ve 1-B Sınıfı öğrencileri 2023–2024 Öğretim yılında yeni başladıkları okul hayatlarının ilk dönemeci olan okuma ve yazma öğrenimlerini başarı ile tamamladılar. Birinci sınıf öğrencilerimiz Okuma Bayramı töreninde sahne alarak edindikleri yeni becerileri birbirinden renkli gösterilerle aileleri ve öğretmenleri için sergilediler.  Sahneye çıktılar, şarkılar söylediler, şiirler okudular, oyunlarda rol aldılar...

gerçekleştirilen Okuma Bayramı törenine katılarak bu önemli güne tanıklık eden velilerimiz,öğretmenlerimiz öğrencilerimizin heyecanına ortak oldular.

Sertifikalarını ve madalyalarını Okul Müdürümüz Ali KARTAL’dan alan öğrencilerimizin heyecanı görülmeye değerdi. Başarılarından dolayı öğrencilerimizi kutluyor, onları yüreklendiren sınıf öğretmenleri Neriman ve Şerif Öğretmenlerimize teşekkür ediyoruz.

Şbt

Bu ay ki etkileşimli kitap okuma çalışmalarının ilki olarak

Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor kitabını etkileşimli kitap okuma ile çocuklara okundu. Süreçte yeni hedef kelimeler öğretildi. Süreç sonunda ses birim farkındalığı olarak/b/ sesi ile ilgili oyunlar oynandı.Yazı farkındalığı için öykü çocuklar ile birlikte yeniden yazıldı. Sözcük bilgisini tekrar etmek için sözcük arabaları oluşturularak süreç tamamlandı.

Bu ay ki etkileşimli kitap okuma çalışmalarının ikincisi olarak

Deniz Ne Kadar Derin? kitabı etkileşimli kitap okuma ile çocuklara okundu. Süreçte yeni hedef kelimeler öğretildi. Süreç sonunda ses birim farkındalığı olarak/d/ sesi ile alkış ile heceleme çalışması yapıldı.Yazı farkındalığı için farklı bir  kitaptan soru işareti bulma oyunu çocuklarla eşli olarak oynandı. Sözcük bilgisini tekrar etmek için kitabın posteri kullanılarak öğrenilen kelimeleri  anlatma oyunu oynanarak süreç tamamlandı.

Bu ay ki etkileşimli kitap okuma çalışmalarının sonuncusu olarak

Peynirli Börek kitabı etkileşimli kitap okuma ile çocuklara okundu. Süreçte yeni hedef kelimeler öğretildi. Süreç sonunda sesbirim ve yazı farkındalığı için   /t/ sesi ile t çorbası  yapıldı. Sözcük bilgisini tekrar etmek için zarflardan öğrenilen kelimeler seçilerek anlatıp tahmin etme oyunu oynanarak süreç tamamlandı.

 

Ock

Millî Eğitim Bakanlığınca bu yıl ilk kez yarıyıl tatilinden önceki son haftada öğrencilerin keyifli ve öğretici bir hafta geçirmeleri; sanatsal, kültürel, sportif ve bilimsel faaliyetlere katılmalarının teşvik edilmesi için "dönem sonu faaliyet haftası" düzenleniyor. Yapılacak etkinliklerle öğrencilerin dil bilgisel ve hitabet yeteneklerini geliştirmesi, yeteneklerini sergileme fırsatı bulması, paylaşmanın önemini kavraması, takım çalışmasının başarıdaki rolünü öğrenmesi, bilim aktiviteleriyle yeni deneyimler yaşaması, keyifli vakit geçirmesi ve bunlarla beraber okulun sadece akademik başarı için değil, sosyal gelişim için de bir fırsat olduğunu yaşayarak görmeleri hedefleniyor. Bu kapsamda faaliyet haftasında Öğretmenlerimiz çeşitli faaliyetlerde bulundular. 

Nurullah Öğretmenimiz öğrencileri ile ‘’ Geleneksel 100 temel oyun’’  kapsamında sınıfının öğrencileri ile okul bahçesinde Kuleni Koru oyunu oynadılar.  Kuleni koru oyununda çocuklar çember oluşturur. Ortaya bir ebe ve 3 huni koyulur. Ebe huni kulesini arkadaşlarının attığı toplardan korumaya çalışır. Ebe her kurtarışta 1 puan kazanır. Ebenin kurtarışlarını çember dışında bir öğrenci hakem olarak takip eder. En çok puan toplayan oyunun kazananı ilan edilir.

Gamze Öğretmenimiz öğrencileri ile ‘’ Geleneksel 100 temel oyun’’  kapsamında Altın Bilezik Oyunu oynayıp keyifli bir vakit geçirdiler.

Neriman Öğretmenimiz öğrencilerini İlçe Merkezine getirip patlamış mısır eşliğinde Sinemaya getirdi. Öğrenciler aynı zamanda kütüphaneyi de gezdirerek farkındalık oluşturdu.

Emeği geçen öğretmenlerimize teşekkür ediyoruz.

Ara

Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, sosyal ve kültürel etkinlikler yoluyla öğrencilerin dilin zenginliklerini tanımasını ve kültür taşıyıcısı olan sözcüklerle buluşmalarını sağlamak amacıyla okul öncesinden liseye tüm sınıf kademelerinde uygulanmak üzere "Dilimizin Zenginlikleri Projesi"nin başlatıldığını açıklamıştı. Bu kapsamda okulumuzda Okulöncesi öğretmenimiz Hatice AKKAYA tarafından çeşitli etkinlikler yapılmıştır. 

Bu kapsamda okula veliler davet edilmiş ve projenin amacı aktarılmıştır ve Ailelerin ve çocukların birlikte katılım göstereceği bir faaliyet yapıldı. Okunan kitaplardaki bilinmeyen kelimeler belirlenip anlamları hissettirilerek açıklandı. 

Eyl

2023-2024 eğitim öğretim yılı tam anlamı 11 Eylülde başlıyor.  bu kapsamda boyası eskimiş kapılarımızı yeniden boyadık. Sınıflarımızda hasar görmüş panoları yeniledik. Mutfak tezgahı yenilendi. Meği geçen idareci ve öğretmenlerimize teşekkür ederiz. 

Eyl

Uyum programı kapsamında 1. sınıflarımız okula davet edildi. 

 1. sınıflarımız  8 Eylül'e kadar sürecek uyum programı kapsamında öğrenciler öğretmenleri ve arkadaşlarıyla buluştu.

 

May

BİLİŞİM HAFTASI (MAYIS AYININ 1. HAFTASI)

 

Ülkemizde her yıl mayıs ayının ilk haftası Bilişim Haftası olarak kutlanmaktadır. Bu kapsamda bilişim teknolojileri ve internetin bilinçli, güvenli, etkin kullanımı yönünde toplumun farkındalığının, bilinç düzeyinin artırılmasını, aşırı, zararlı düzeyde kullananlara danışmanlık hizmeti verilmesini ve gerekli hallerde tıbbi yardıma erişmelerinin sağlanması amacıyla Davranışsal Bağımlılıkla Mücadele Programı yürütülmektedir. Yine bu doğrultuda birinci basamakta bilişim teknolojilerinin aşırı, zararlı kullanımında çocuklara, gençlere ve yetişkinlere psikososyal destek ve danışmanlık hizmet sunulmaktadır.

Davranışsal Bağımlılık: Vücuda alınan herhangi bir bağımlılık yapıcı madde olmadan, kişinin belli bir davranışı yaparak rahatlama ve huzur hissetmesi, başka bir deyişle kendini ödüllendirmesi olarak tanımlanabilir. Davranışın ödüllendirici özelliği zaman içerisinde bu davranışa bağımlılık geliştirilmesine zemin hazırlar. Davranışsal bağımlılıklar fiziksel hastalık riski oluşturmakla birlikte, daha çok psikolojik ve sosyal problemlere neden olmaktadır. Davranışsal bağımlılıklar karşımıza çeşitli şekillerde çıkmaktadır: kumar bağımlılığı, oyun bağımlılığı, internet ve teknoloji bağımlılığı, alışveriş bağımlılığı vb.

Teknoloji Bağımlılığı: Teknolojiyi kullanmada ve onunla ilişkide kişinin iradesini kaybetmesi,  kendini denetleyememesi ve onsuz bir yaşam sürememeye başlaması hâlidir.

İnternet Bağımlılığı: İnternet, diğer teknolojilerden farklı olarak, sınırsız çevirim içi materyalin aktif olarak kullanımıdır. Tek tuşla, aranılan içeriğe hızlı bir şekilde ulaşılabilir, karşılanabilir, ödenebilir, isim belirtilmeden kullanılabilir. İnternet bağımlılığı diğer bağımlılıklara göre daha erken yaşlarda başlamaktadır. Özellikle 12-18 yaşları riskin en yüksek olduğu dönemler olarak görülmektedir.

Oyun Bağımlılığı: İnternetin, genellikle diğer oyuncularla oyunlar oynama ile klinik olarak önemli bir bozukluk ve sıkıntıya yol açan, sürekli ve tekrarlayıcı kullanımı olarak tanımlanmıştır.

Davranışsal Bağımlılıkların (teknoloji, internet, oyun vb) belirtileri;

  • Aşırı zihinsel meşguliyet,
  • Duygudurum değişkenliği,
  • Bağımlı olunan davranışın bırakılamaması ya da kontrol edilememesi,
  • Bağımlı durumdan alınan hazın her defasında yetersiz kalması,
  • Kullanım miktarının ya da süresinin artırılması, zamanının büyük kısmının bağımlı olunan şeye yönelik harcanması,
  • Bağımlı olunan durumdan uzak kalınca huzursuzluk, uykusuzluk, öfke gibi yoksunluk belirtilerinin ortaya çıkması,
  • Ruhsal, sosyal, adli ya da bedensel bir sorun oluşturmasına rağmen teknolojinin kullanılmaya devam edilmesi
  • Kişiler arası çatışma ve tekrarlama gibi bağımlılığın ana bileşenleri temel belirtilerini oluşturur.

            Sağlıklı İnternet ve Teknoloji Kullanımı Nasıl Olmalıdır?

  • Kişinin kendi koşulları içerisinde makul sayılabilecek bir sürede,
  • Açık bir amaç doğrultusunda,
  • Gerçek iletişim ile internet üzerinden iletişim farkının ayrımına vararak,
  • Farklı/sanal bir kimliğe bürünmeden kullanma biçiminde tanımlanır.

     

             Davranışsal Bağımlılıklarla ilgili öneriler;

  • Alternatifler Oluşturun:

    Evde, okulda ya da ev/okul dışında severek yapabileceğiniz alternatifler bulun. Bu bir spor ya da hobi çalışmasına katılmak olabilir, okulda sınıfça ya da evde ailece oyunlar oynamak veya sohbet etmek olabilir.

  • Hep Oturmak Olmaz:

    Sürekli teknolojik alet başında olmak, fiziksel aktivitemizi kısıtlayarak hareketsiz bir yaşam sürmemize sebep olur ve bu durum sağlığımızı olumsuz etkiler.

  • Ortak Vakitleri Çoğaltın:

    Aile olarak geçirdiğiniz ortak vakitlerin olmasına ve bu vakitlerde herkesin birlikte olmasına özen gösterin. Özellikle kahvaltı ve akşam yemeklerini beraberce yemeye dikkat edin.

  • Zaman Sınırlaması Şart:

    İnternet ve oyun ile geçireceğiniz zamanı başından planlayın.

  • Sosyal Beceriler Edinin:

    Yeni sosyal becerilerin kazanılması davranışsal bağımlılıkların tedavisinde oldukça faydalı olabilmektedir. Kendini ifade edebilme, iletişim becerilerine sahip olabilme, öfke kontrolü, zaman yönetimi becerilerine sahip olabilme vb.

  • Dış Durdurucu Kullanın:

    Makul süreyle teknoloji kullanımlarınızın hemen ardına yapılması zorunlu bir iş planlayabilirsiniz.

  • Kendinize Hedefler Koyun:

    Teknoloji kullanımınıza makul bir zaman sınırlaması koyabilir ve bu süreyi yavaş yavaş azaltabilirsiniz.

  • Hatırlatıcı Kartlar Kullanın:

    Teknolojinin bağımlı kullanımının neler kaybettireceğini hatırlatıcı kartları evinizin uygun yerlerine asabilirsini

Kas

Okulumuzda deprem tatbikatı gerçekleştirdik. Bütün öğrenci öğretmen ve idarecilerimizle beraber deprem esnasında neler yapılıp neler yapılmaması gerektiği ile ilgili AFAD'ın yönergeleri doğrultusunda tatbikatı sorunsuz bir şekilde gerçekleştirdik. 

İşte deprem esnasında yapılması gerekenler .. 

Bina içindeyseniz

  1. Kesinlikle panik yapmayınız.
  2. Sabitlenmemiş dolap, raf, pencere vb. eşyalardan uzak durunuz.
  3. Varsa sağlam sandalyelerle desteklenmiş masa altına veya dolgun ve hacimli koltuk, kanepe, içi dolu sandık gibi koruma sağlayabilecek eşya yanına çömelerek veya uzanarak kendinize hayat üçgeni oluşturun. Başınızı iki elinizin arasına alarak veya bir koruyucu (yastık, kitap vb) malzeme ile koruyun. Sarsıntı geçene dek bekleyin. Güvenli bir yer bulup, diz üstü ÇÖK, baş ve enseyi koruyacak şekilde KAPAN, düşmemek için sabit bir yere TUTUN hareketini yapın. Deprem sırasında sarsıntı durana kadar olduğunuz yerde kalın.
  4. Cam, pencere, dışarıya bakan duvar ve kapılardan, aydınlatma tesisatı veya armatürü gibi üzerinize düşecek her tür eşyadan uzak durun.
  5. Sarsıntı başladığında yataktaysanız orada kalın. Üzerinize düşecek ağır bir eşya yoksa bir yastıkla başınızı koruyun; varsa en yakındaki güvenli alana geçin.
  6. Size yakın çok sağlam ve yüke dayanıklı bildiğiniz bir kapı değilse, kapıyı kullanmayın. Çoğu iç mekan kapısı basitçe inşa edilmiştir ve sizi korumaktan uzaktır.
  7. Merdivenlere ya da çıkışlara doğru koşmayın. Sarsıntı bitene kadar içeride kalın, ancak sarsıntı bitince dışarı çıkmak güvenlidir. Sarsıntı sırasında binayı terk etmeye çalışmayın.
  8. Araştırmalar, çoğu yaralanmanın bina içinde hareket ederken veya dışarı çıkmaya çalışırken oluştuğunu göstermektedir.
  9. Balkona çıkmayın.
  10. Balkonlardan ya da pencerelerden atlamayın.
  11. Asansör kullanmayın.
  12. ACİL DURUMLARI ve YANGINLARI bildirmek dışında telefonları KULLANMAYIN. Kibrit ve çakmak YAKMAYIN, elektrik düğmelerine DOKUNMAYIN.
  13. Elektriklerin kesilebileceğinin; yangın alarmlarının çalışabileceğinin ve yangın söndürme sistemlerinin devreye girebileceğinin farkında olun
  14. Tekerlekli sandalyede iseniz tekerlekleri kilitleyerek başınızı ve boynunuzu korumaya alın.
  15. Mutfak, imalathane, laboratuvar gibi iş aletlerinin bulunduğu yerlerde; ocak, fırın vb. cihazları kapatın. Dökülebilecek malzeme ve maddelerden uzaklaşın.
  16. Sarsıntı geçtikten sonra elektrik, gaz ve su vanalarını kapatın; soba ve ısıtıcıları söndürün. Diğer güvenlik önlemlerini alın; daha önceden hazırlanmış acil durum çantası ile gerekli olan eşya ve malzemeyi yanınıza alarak binayı daha önce tespit ettiğiniz yoldan derhal terk edip toplanma bölgesine gidin.
  17. Her büyük depremden sonra mutlaka artçı deprem olur. Artçı depremler zaman içerisinde seyrekleşir ve büyüklükleri azalır. Artçı depremler hasarlı binalarda zarara yol açabilir. Bu nedenle sarsıntılar tamamen bitene kadar hasarlı binalara girmeyin.

Kas

Dargeçit Kaymakakamlığı ve Dargeçit İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü işbirliği ile gelenekselleşen ve her her yıl yapılan ''okuma saati '' bu yıl projelendirilerek okullarda uygulanmaya başlandı. 

Projenin amaçları arasında '' öğrencilerin kitap okuyarak düşünce eğitimini desteklemek, akıcı konuşmalarını sağlamak etkili yazma, yorumlama, Türkçe'yi etkili ve doğru kullanma, okuduğunu anlama, kendini ifade etme, yazım ve imla kurallarını aktif bir şekilde kullanma, okuma bilinci kazanma '' gibi üst dizey düşünme becerilerine sahip olmak yer alıyor. 

Projenin başlangıç aşamasında 3 yıl sürdürülmesi düşünülüyor. Kapsamlı bir şekilde hazırlanan projenin bütün aşamaları tek tek düşünülmüş İlçe Milli Eğitim ve okullarda projenin takibi için komisyonlar oluşturuldu. Her dönem projenin sonunda en çok okuyan öğrenciler ödüllendirilecektir. Biz biliyoruz ki bu projeye katılan bütün öğrenciler proje sonunda kazançlı çıkacaktır. 

Bu kapsamda okulumuzda da komisyon oluşturuldu. Her sınıfın danışman öğretmeni bulunmaktadır. Bütün sınıflarımızda ''Okuma Takip Defteri'' ile projenin sorunsuz bir şekilde ilerlemesi ve amacına ulaşması için gereken gayreti gösteriyoruz. Çünkü biz bu projeyi çok sevdik. 

Projenin oluşturulmasında ve yürütülmesinde emeği geçen Dargeçit Kaymakamlığına, Dargeçit İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne, Okul İdareci ve öğretmenlerimize en çok da öğrencilerimize teşekkür ediyoruz. 

Ekm

Okul müdürümüz Ali KARTAL , Müdür Yardımcımız Servet ALPKAYA Ve Müdür Yardımcımız Abdullah Çelik el birliği ile okulumuzda yenileme çalışmalarına devam ediyorlar. okulumuzda eskiyen sandalyeler onarılıyor, kapılar, dış cephe ve sınıflarımızın içi boyandı.  Öğrencilerimizin daha iyi şartlarda eğitim görmesi için emek veren bütün idareci ve öğretmenlerimize teşekkür ederiz

Ekm

Semiha Köseoğlu Hanımın aracılığıyla Hepsiburada nın öğrencilerimiz için göndermiş olduğu kırtasiye malzemelerini öğrencilerimize teslim ettik. Teşekkür ederiz Ederiz Semiha Köseoğlu teşekkür ederiz Hepsiburada.

Eyl

Hayırseverler tarafından tedarik edilen çantaları öğrencilerimize dağıttık. Öğrencilerin mutlulukları görülmeye değerdi. Tedarik, ulaştırma aşamasında büyük emeği geçen Elif BULUT'a teşekkür ederiz. 

 

Haz

     Birleşmiş Milletler 2022 yılını 'Uluslararası Geleneksel Balıkçılık ve Su ürünleri Yetişticiliği' olarak belirlemiştir. Bu tema ile mardinde il tarım ve orman müdürlüğünün düzenlemiş olduğu 3 günlük Lider tarım kampına katıldık.Öğrencilere balıkçılık ve su ürünleri başlıklı temalar hakkında bilgiler verildi.1.gün slayt gösterisi üzerinden öğrenciler bilgilendirildi ardından Mardin merkezde bulunan balıkçı esnaflar gezildi.2.gün Balıkçılık ve su ürünleri üzerine öğrenilen bilgilerin yaşama aktarılması amacıyla Beyazsu alabalık tesisi öğrencilere gezdirildi.Çeşitli balık türleri tanıtıldı.Kampa Barajda eglenceli oyunlar ile devam etti.3.gün çoçukların farkındalığını artırmak amacıyla istasyon merkezinde çeşitli fidanlar tanıtılıp buradan elde edilen verimin önemine vurgu yapıldı sonrasında tohum ekimi yapıldı.

Kamp sonunda çoçuklara Vali Yardımcımız Birkan TATLISÖZ, İl Müdürümüz Menduh DİNLER ve İl Milli Eğitim Müdürü Murat DEMİR tarafından katılım sertifikaları ve çeşitli hediyeleri verildi. Proje boyunca öğrencilerimize danışmanlık yapan Mine GÜNEY ve Nurgül ÇEKİÇ öğretmenlerimize teşekkür ederiz. 

May

Mardin genelinde ilkokul, ortaokul ve birleştirilmiş sınıflı eğitim veren okulların ara sınıflarında okuma yazma bilmeyen öğrencilerin tespitinin yapılarak bu öğrencilere okuma yazma becerisi kazandırma amacı olan TEBİ' yi okulumuzda başlatmıştık. İlkokulumuzda proje başladığında çeşitli nedenlerden dolayı (Pandemi, bireysel farklılık, hazırbulunuşluğun yeterli olmaması) okuma yazmaya geçmeyen;  2. sınıflarımızdan 3, 3. sınıfımızdan 2, ve 4. sınıfımızdan 1 kişi olmak üzere toplamda 6 kişi bulunmaktaydı. Öğrencilere görevlendirilen danışman öğretmenlerimizin yoğun çabaları ve ilgileri sonucunda TEBİ projesi başarıyla sonuçlanmış okuma ve yazmaya geçmeyen öğrenci kalmamıştır.  Öncelikle projenin oluşturulmasında emeği geçen İl Milli Eğitim Müdürlüğümüze, İlçe Milli Eğitim Müdürlüğümüze ve daha sonra okul idaremize , öğretmenlerimize ve en çok da  bu projenin başından beri yoğun çaba gösteren öğrencilerimize teşekkür ediyoruz. Bu başarılarından dolayı kendilerini tebrik ediyoruz. 

 

May

Sınıf öğretmenlerimiz Neriman  YILMAZ ve Mahsum ÜSTÜNER Yoncalı İlkokulu ile Kılavuz İlkokulu arasında bir mektup kardeşliği projesi başlattılar. Bu proje sayesinde öğrenciler hem okuma, yazma alanında becerileri geliştiriyor hem de kendileri ifade etme fırsatı buluyor. Günümüzün en büyük sorunlarından biri olan teknoloji bağımlılığına alternatif olarak mektup  sayesinde birbirlerini hiç görmeyen öğrenciler birbirlerine duygularını ifade edip tanışma fırsatı buluyor. Öğrencilerin mektuplarını açarken yaşadığı heyecan görülmeye değerdi. Oluşan bu zeminde öğrencilerin kardeşlik, paylaşma ve yardımlaşma duygularının geliştirilmesi amaçlanıyor. Oluşan bu sevgi bağından dolayı öğretmenlerimize teşekkür ediyoruz.